Odzyskiwanie danych z dysków twardych

Odzyskiwanie z HDD

Wieloletnie działania w branży odzyskiwania danych pozwoliły nam zbudować własną bazę dysków, potrzebną do pozyskania części zamiennych. Chodzi tu o elektronikę i głowice, bez których odzyskanie danych w niektórych przypadkach byłoby niemożliwe.

W czym się specjalizujemy?

Specjalizujemy się przede wszystkim w odzyskiwaniu danych z dysków twardych typu:

  • 3.5 cala - komputery PC (również SSD)
  • 2.5/1.8 cala - laptopy (również SSD)
  • interfejsy: ATA, SATA, SCSI, SAS
  • systemy plików: NTFS, FAT, raiserFS, ext2, ext3 i ext4, ufs, btrfs, zfs, xfs, jfs, hpfs, hfs i hfs+
Rozkręcony dysk twardy
Oto rozkręcony przez nas dysk twardy. Po lewej stronie znajduje się jego elektronika, która steruje odczytem i zapisem danych. Po prawej stronie widoczna jest część mechaniczna, czyli talerze i głowica.

Odzyskujemy dane bez względu na producenta dysku, typ dysku, model dysku, czy interface. Brak dostępu do danych może wynikać zarówno z błędów logicznych struktury plików, jak i wadliwego działania komponentów dysku.

Aby ustalić rodzaj uszkodzenia i przedstawić Ci wynik analizy, zapraszamy do skorzystania z bezpłatnej ekspertyzy, która pozwoli oszacować koszt odzyskania danych.

Głowica dysku
Głowica dysku, czyli jego najbardziej wrażliwy element. To właśnie jej dotyczą w dużej mierze uszkodzenia mechaniczne.

Najczęstsze powody odzyskiwania

  • Dysk uległ fizycznemu uszkodzeniu (upadek, zalanie).
  • Dysk pracuje, ale nie jest widoczny dla systemu czy biosu.
  • Mechanika dysku uległa awarii (np. stukanie dysku).
  • Dostęp do niektórych partycji jest niemożliwy.
  • Dysk został sformatowany.
  • Niektóre pliki lub katalogi zostały usunięte.

Jak zapobiec utracie danych?

  • Jeśli coś się już wydarzyło, to na pewno jakiekolwiek chaotyczne działania nie poprawią tego stanu. Dlatego najlepiej zachować spokój i zastanowić się, co zostało zrobione, nim doszło do awarii. Może to nam pomóc w ustaleniu jej przyczyn.
  • Jeśli awaria jest banalna, to czasem pomaga uruchomienie komputera w trybie awaryjnym (podczas startu komputera wciśnij klawisz F8 i z menu wybierz odpowiednią opcję). Warto również sprawdzić wszystkie połączenia kablowe (zwłaszcza kable zasilające i sygnałowe). W przypadku wątpliwości – zalecamy skorzystanie z usług serwisu!
  • Jeżeli dane zniknęły z dysku i nie wiesz, co zrobić – najlepiej nie rób nic. Przede wszystkim nie restartuj komputera i nie dokonuj żadnych zmian na dysku. Każda nowa porcja danych może zostać zapisana w miejsce starej! Zobacz, dlaczego tak się dzieje.
  • Nie formatuj dysku i nie modyfikuj partycji, jeśli nie jesteś w stanie dostać się do swoich danych. To może zmniejszyć Twoją szansę na ich odzyskanie.
  • Jeśli już przypadkowo sformatowałeś dysk lub zmodyfikowałeś partycję – nie dokonuj żadnych innych zmian na dysku! Nie instaluj programów i nie wgrywaj plików! W przeciwnym razie szanse na odzyskanie danych dramatycznie spadną.
  • W żadnym wypadku nie rozbieraj dysku! Unoszące się w powietrzu drobinki i cząstki kurzu mogą natychmiast zanieczyścić talerze dysku, powodując dalsze uszkodzenia i utratę danych.
  • Jeśli Twój komputer zaczyna zachowywać się niestabilnie – nie ryzykuj. Natychmiast wykonaj kopię zapasową swoich danych! Dzięki temu zaoszczędzisz na ewentualnym odzyskiwaniu.
  • Jeżeli dysk wydaje dziwne dźwięki, tzn. chrobocze, skrobie, brzęczy – natychmiast wyłącz system. Dalsza praca dysku może bowiem doprowadzić do jego nieodwracalnych uszkodzeń!
  • Nie pukaj w dysk, nie uderzaj i nie potrząsaj nim, gdy nie słyszysz pracy talerzy...
  • Nic nie poskutkowało? Wejdź do BIOS-u i wczytaj ustawienia fabryczne. Jeżeli nigdy tego przedtem nie robiłeś – nie rób nic, aby nie pogorszyć sytuacji.
  • Jeśli musisz opuścić miejsce, w którym znajduje się komputer – upewnij się, że nikt nie będzie miał do niego dostępu. Czynnik ludzki bywa bardziej niebezpieczny od niejednej awarii.
  • Dane najlepiej odtwarza się z regularnie wykonywanych kopii zapasowych. Szczególnie polecamy oprogramowanie Acronis TrueImage, pozwalające na skuteczne zabezpieczenie plików.
  • Dysk jest urządzeniem delikatnym, dlatego należy na niego uważać podczas transportu i nie dotykać elementów elektroniki. Do transportu uszkodzonego dysku powinno się używać torby antystatycznej. Dysk trzymaj zawsze delikatnie za brzegi.
Zapraszamy do serwisu OLIMP!

Zapraszamy do zostawienia dysku twardego w celu dokonania właściwej diagnozy w punkcie serwisowym Olimp przy ul. Worcella 2 we Wrocławiu (tel. 071 725-69-62). Diagnoza jest darmowa. Realizujemy serwis wysyłkowy na terenie całej Polski.